Werkgroep Kerk en Klimaat Werkgroep Kerk en Klimaat
Zondag 25 februari Dagloners met zware arbeidsomstandigheden. Wij zijn een volk van koopjes. Hoeveel heb je ervoor betaald is zo ongeveer de eerste vraag na de mededeling “mooi hoor.” En daarna geven we meestal een antwoord waaruit onze trots blijkt over hoe goedkoop het op de kop is getikt. Maar wie tikken we dan eigenlijk op de kop? Want niets in deze wereld is gratis. Iemand betaald altijd de rekening. Dat zijn de dagloners in landen in het mondiale zuiden die voor een schamel loon onder vaak slechte omstandigheden onze producten maken. Vaak ook kinderen. En we tikken de natuur op zijn kop. Want vaak worden daar productiemiddelen gebruikt die hier verboden zijn omdat ze schadelijk zijn. Maar zo is er toch wel werkgelegenheid in de arme landen? Dat klopt maar het is ook een gewetensusser. Want we kunnen natuurlijk ook meer betalen waardoor het daar wordt gemaakt met meer milieuvriendelijke productiemiddelen en onder betere arbeidsomstandigheden. En de mensen met een smalle beurs in Nederland dan? Die moeten we misschien ook gaan helpen zodat ze meer te besteden hebben in plaats van dat we onze armoede exporteren. Wij hebben de antwoorden ook niet en hebben zeker de wijsheid niet in pacht. Maar juist daarom is de vraag “Wat koop ik eigenlijk en hoe wordt dat gemaakt?” een goede. Voor wie van lezen houdt, is er het boekje https://www.genoegomteleven.nl/boek-hoe-handel-ik-eerlijk van Matthias Olthaar. Als er veel interesse is wil de werkgroep wel een of meerdere exemplaren aanschaffen als leenboek. Als u niet wilt lezen maar wel meer wilt weten, kan een mailtje worden gestuurd aan geref-kerkenklimaat@pkn-ommen.nl Dan zorgen wij voor extra informatie. Als u eens een avond over dit thema wil doorpraten, kunt u zich op hetzelfde mailadres aanmelden onder vermelding van aanmelding eerlijke handel. Dan wordt er contact met u opgenomen. Zondag 3 maart Weekje geen vlees. Vegetarisch eten wordt door sommige gezien als de oplossing van alle problemen. Dat denken wij niet. Het is wel waar dat wij de afgelopen vijftig jaar veel meer vlees zijn gaan eten. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor ons eigen lichaam en voor de natuur. Zoals wel vaker is met mate een goed advies. Op de site https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-vegetarisch-of-veganistisch-eten-gezonder-en-beter-voor-het-milieu.aspx kan u hierover meer informatie vinden. In de veertigdagentijd stellen we deze week de vraag of we met ons voedingspatroon wel goed genoeg voor ons eigen lichaam zorgen. En dat heeft natuurlijk een samenhang met natuur en milieu. Ons voorstel is om eens een week vegetarisch te eten en de maaltijd te gebruiken als moment om hierbij stil te staan. Om het makkelijk te maken hebben we zeven niet al te moeilijke maaltijden uitgezocht die vegetarisch zijn en met seizoensgroenten worden bereid. Die komen op de website en in de app.
En op zondag 3 maart ligt er een stapeltje achter in de kerk.

Eet smakelijk. En als u de smaak te pakken krijgt, het boek Koken met passie van Han Wilmink met recepten voor de veertigdagentijd is ook nog steeds verkrijgbaar.