Gereformeerde diaconie: Schuldhulpmaatje Gereformeerde diaconie: Schuldhulpmaatje

SCHULDHULP.

Naastenliefde is: Helpen waar geen helper is

Stel dat u van een gezin in uw omgeving vermoedt dat er financiële problemen zijn. Het zijn aardige mensen en u wilt ze graag helpen. Wat doet u? Het klinkt misschien niet logisch, maar geld geven is niet de oplossing. Mensen met schulden hebben een ander nodig, een helper, om vervolgens samen hun schuldenprobleem effectief aan te pakken. Iemand die een luisterend oor biedt en zonder verwijten praktisch helpt.

Door stress de grip kwijt

Geldzorgen veroorzaken zoveel stress dat veel mensen niet meer helder kunnen denken. Ze verliezen het overzicht over hun geldzaken. Zelfs iets eenvoudigs als het openmaken van de post kan emotioneel te belastend worden. En zo raken ze steeds verder in de problemen. Geld geven heeft dan net zo weinig zin als een opgeheven vingertje. Veel effectiever is begeleiding door een deskundige en goed opgeleide vrijwilliger.

Een maatje helpt

Een maatje helpt om alle inkomsten, uitgaven en onbetaalde rekeningen op een rij te zetten. Wie weer overzicht heeft en een plan om de schulden af te betalen, heeft veel minder stress. Dan komt er ruimte om te leren hoe je dat overzicht houdt en om samen na te denken over het eigen financiële gedrag. Mensen die niet sparen, impulsief met geld omgaan en hun administratie niet goed bijhouden lopen namelijk veel meer kans op (nieuwe) betalingsproblemen dan mensen met een laag inkomen.
Een maatje heeft ook tijd voor een luisterend oor. Wie heeft daar geen behoefte aan als hij in de problemen zit?

Diaconie en SchuldHulpMaatje

In de gemeente Ommen onderzoeken we momenteel of er een stichting kan worden opgericht die zich richt op de hulp van vrijwilligers aan mensen met (dreigende) financiële problemen. Samen met SchuldHulpMaatje en de andere kerken in de gemeente Ommen wil onze diaconie mensen werkelijk helpen om hun financiële problemen de baas te worden.

Uit de schulden

Voor de mensen die bij SchuldHulpMaatje hebben aangeklopt, is de hulp van de maatjes niet in geld uit te drukken. ‘Ik huilde van geluk toen ik John als maatje kreeg. Het is fantastisch dat hij me wil helpen bij mijn administratie. Hij is mijn steun en toeverlaat. Echt een kanjer,’ zegt K., die nog geen schulden had, maar niet wist hoe hij dat zo moest houden.[1]
In Ommen zijn dus nog geen Schuldhulpmaatjes actief. Bent u of ben jij degene die mensen graag helpt? Of help jij juist graag om deze hulp mogelijk te maken? Samen maken alle vrijwilligers het verschil in het leven van mensen die het niet meer zien zitten. Het is een vrijwilligerstaak die veel voldoening geeft.

Informeer gerust bij Klaas L. Schaap, tel 0529-452331 en bij Dick Aalderink 06 29173944, of het misschien iets voor u is om SchuldHulpMaatje te worden. We houden je dan op de hoogte van de ontwikkelingen.

Over SchuldHulpMaatje

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens te maken met schulden. Uit schaamte zoeken veel mensen (te) laat hulp. SchuldHulpMaatje zet zich vanuit naastenliefde in om mensen met financiële problemen zo vroeg mogelijk te bereiken en zonder verwijten te helpen. Begeleiding in gedragsverandering en financiële zelfredzaamheid staat daarbij centraal. Het doel is om de toenemende schuldenproblematiek terug te dringen.

Jaarlijks krijgen bijna tienduizend mensen persoonlijke hulp van ongeveer tweeduizend gecertificeerde schuldhulpmaatjes(vrijwilligers), verspreid over vele plaatsen en regio’s in Nederland. Via de websites worden nog eens tienduizenden mensen geholpen. De aanpak van SchuldHulpMaatje is een welkome aanvulling op de professionele schuldhulpverlening.

SchuldHulpMaatje is opgericht in 2010 op initiatief van de landelijke kerken en werkt zowel lokaal als landelijk effectief samen met kerken, overheid, maatschappelijke organisaties en andere hulpverlenende instanties. Diverse fondsen maken het werk mogelijk. Kijk op www.schuldhulpmaatje.nl/locaties voor de lokale contactgegevens van SchuldHulpMaatje in uw woonplaats.