zondag 19 november 2023

Tijdstip:
Locatie:
 Gereformeerde kerk

Op zondagavond 19 november komt Frits de Lange naar de kerk in de Bouwstraat in Ommen voor een muzikale lezing rond zijn boek Overweldigend, leven met wat je niet in de hand hebt

Hoe kun je van het leven blijven houden als je de greep erop verliest? Dat is de vraag die centraal staat.
De oorlog in Oekraïne, de coronapandemie, de klimaatcrisis, de oorlog in het Midden-Oosten – het besef dat de wereld niet maakbaar is dringt zich onontkoombaar aan ons op. We hebben het leven niet in de hand. Dat maakt ons soms onzeker, bezorgd en bang.
Vroeger moesten we alles nemen zoals het kwam. De Voorzienigheid of het lot bedeelde ons iets toe: de mens wikt, God beschikt. We dachten daarna dat wij met onze autonomie de wereld onder controle hadden. Dat blijkt een illusie. Kunnen we vandaag een nieuwe spirituele houdingvinden tegenover dat wat aan onze greep ontsnapt?
De lezing is een combi van zorgvuldig gekozen liedjes over het thema (gezongen door Eessa Frieman) en een prikkelende, inspirerende tekst waarmee De Lange probeert de inhoud van het boek dichter bij de ervaring van mensen te brengen.

Eessa Frieman vertolkt indringende songs over hoe verrukkelijk én verschrikkelijk het leven kan zijn. Van Maarten van Roozendaal tot De Dijk, van Nick Cave tot Leonard Cohen; liedjes over kwetsbaarheid, pijn en verlangen, maar ook over geloof, schoonheid en intens geluk. Frits de Lange begeleidt haar op gitaar.

Frederik (Frits) de Lange (1955) is emeritus hoogleraar ethiek aan de PThU
Datum: zondag 19 november
Tijd: 19.00 uur
Plaats: Gereformeerde kerk aan de Bouwstrraat 23 in OmmenToegang: gratis, bij de uitgang is er een collecte